Komiksy Barksa inspiracją Rosy cz.9
We wrześniu do sprzedaży trafił kolejny tom Kaczogród. Carl Barks -
Tajemnica starego zamczyska. Tytułowa historia to jeden z najsłynniejszych komiksów Barksa, którego
wpływ na pierwsze rozdziały Życia i czasów Sknerusa McKwacza był
niezwykle duży, czasem nawet większy niż wynikałoby to z tekstów pisanych
przez Rosę. Okazja na porównanie dzieł obu twórców jest wyjątkowa, ponieważ
już wkrótce historie o młodości Sknerusa pojawią się w ramach
kolekcji Rosy.
Wcześniejsze teksty o wpływie komiksów Barksa na historie Rosy
znajdziecie na blogu:
pierwsza,
druga,
trzecia,
czwarta,
piąta,
szósta,
siódma
i
ósma część.
Czytelnicy nieznający klasycznej opowieści Barksa, w której po raz pierwszy
Sknerus udał się do Szkocji, mogą pomyśleć, że zamek wykreowany na kartach
pierwszego rozdziału Życia i czasów Sknerusa McKwacza, czyli
Ostatniego z klanu McKwaczów, jest tworem wymyślonym przez Rosę. Nie jest to prawdą, a w przypadku
siedziby rodu McKwaczów nawiązania do dzieł Barksa nie ograniczają się tylko
do ciekawostek w dialogach, ale skopiowany został cały styl graficzny.
Oczywiście, w komiksie Rosy zamek jest narysowany bardziej szczegółowo, ale
nie sposób zauważyć gigantycznych podobieństw pomiędzy stylem obu opowieści,
choćby pojawiającej się w obu przypadkach mgle.
W momencie, gdy w klasyku Barksa kaczory docierają do posiadłości McKwaczów,
wita ich Scottie McTerrier, którego Rosa zaprezentował pół wieku później i o
pół wieku młodszego w dziewiątym rozdziale ŻiCSM, czyli
Miliarderze z Ponurych Wzgórz. W tym komiksie Rosa pokazał także w jaki sposób Scottie został dozorcą
posiadłości.
Jednak prawdopodobnie elementem, który najbardziej łączy komiks Barksa z
Życiem i czasami Sknerusa McKwacza są zbroje przodków i ciekawostki
im towarzyszące. To w klasyku Barksa po raz pierwszy wspomniano pokazanych w
Ostatnim z klanu McKwaczów Sir Rusztyfona i Sir Kwaksteriera, to tam
też powiedziano w jaki sposób zginęli przodkowie Sknerusa. Także słynny
skarb Kwaksteriera i historia z nim związana została wymyślona przez Barksa
na potrzeby Tajemnicy starego zamczyska.
Skoro mowa o skarbie, to wypukły mur, w którym został zamurowany
Kwaksterier, także pochodzi z klasycznego komiksu Barksa. Rosa w
Ostatnim z klanu McKwaczów wiernie oddał wygląd znany z klasycznej
historii. W klasyku pojawia się także informacja o duchu Sir Kwaksteriera,
który straszy osoby odwiedzające zamek. Do tego też na swój sposób nawiązał
Rosa.
Także odnaleziony przez bohaterów skarb Kwaksteriera został wykorzystany w
rozdziale rozpoczynającym Życie i czasy Sknerusa McKwacza. Z komiksu
Barksa pochodzi także informacja o tym, że skarb został zamurowany XI wieku,
Rosa jednak dodał trochę więcej kontekstu historycznego.
Sam skarb pojawił się wielokrotnie w komiksach Rosy, czy to w
Synu Słońca, na jednym z kadrów z Muzeum Kaczorowego, jak i w tle m.in.
Siedmiu dni w Tybecie
pośród wielu innych skarbów znanych z klasycznych opowieści Barksa.
Także postać Sir Eremitusa McKwacza po raz pierwszy została wspominana w
Tajemnicy starego zamczyska. To tam po raz pierwszy pokazano zbroję,
a także pojawiła się słynna historia o tym jak przodek Sknerusa w 1220 roku
zamurował wejście do lochów. Wszystkie te informacje pojawiły się ponownie w
Ostatnim z klanu McKwaczów.
Rozmaite zbroje z zamku McKwaczów pojawiły się ponownie także w jednej z
wczesnych historii Barksa, czyli w
Królu Sknerusie Pierwszym. Zbroje można zobaczyć w kadrach przedstawiających skarbiec Sknerusa po
ogłoszeniu niepodległości McKwaczlandii.
Blanki na których (i pod nimi) rozgrywa się spora część piątego rozdziału
Życia i czasów Sknerusa McKwacza -
Nowy pan na zamku także po raz pierwszy pojawiły się klasycznym komiksie Barksa. W tym
wypadku podobne są także sceny, w których bohaterowie trafiają na zewnątrz
zamku.
Innym słynnym elementem kojarzonym z
Życiami i czasami Sknerusa McKwacza, który zadebiutował w
Tajemnicy starego zamczyska, jest cmentarz rodowy. Groby m.in. Sir
Dulcyniana czy Kwarola Malutkiego przewijają się m.in. w pierwszym, piątym i
dziewiątym rozdziale Życia i czasów Sknerusa McKwacza, choć sam
cmentarz pełni ciut większą rolę w innym komiksie Rosy.
List z domu, a raczej należałoby teraz już powiedzieć
Druga tajemnica starego zamczyska, to jeden z ostatnich komiksów Rosy,
który w dużej części kontynuuje wątki znane z klasycznego komiksu Barksa i
można go nazwać jego sequelem. Teoretycznie w tym momencie mógłbym powtórzyć
większość przykładów, które wskazałem wcześniej, ale nie widzę sensu by
kolejny raz mówić o zamku czy tych samych zbrojach. Warto jednak zauważyć, że
to tam ponownie pojawia się grób Sir Eremitusa z tajnym przejściem i ponownie
odgrywa ważną rolę. W polskiej wersji z 2005 roku Sir Eremitus nagle stał się
Sir M. O'Lochem.
W tej samej historii Rosy ponownie kaczory trafiają do lochów zamku, a kadr
przedstawiający je jest niezwykle podobny do tego znanego z komiksu Barksa.
Trochę się różni kąt ujęcia, ale elementy pokazane na nim są identyczne.
Teoretycznie w tym momencie mógłbym podawać kolejne przykłady podobieństw
pomiędzy historiami Barksa i Rosy, choćby analizować na ile mokradła w
historiach obu twórców są podobne, ale nie widzę w tym większego sensu.
Wniosek powinien być jeden - Rosa przepięknie pokazał zamek w swoich
historiach, ale gigantyczna ilość elementów została zaczerpnięta z klasycznego
komiksu Barksa, który mimo ponad 70 lat na karku, nie zestarzał się
praktycznie wcale.
W dziewiątym tomie Kaczogród. Carl Barks pojawił się też inny komiks
niezwykle istotny w kontekście epopei Rosy - pierwszy komiks z Sknerusem.
Ostatni rozdział Życia i czasów Sknerusa McKwacza -
Najbogatszy kaczor świata
jest opowieścią rozgrywającą się pomiędzy 19. a 20. stroną
Wielkiej niedźwiedzicy. Nie wszystkie elementy pomiędzy oboma komiksami
się zgadzają, ale Rosa starał się jak najbardziej mógł, by połączyć obie
fabuły. Na jednej z pierwszych stron wplątał do dialogów informację o tym, że
poprzednią noc Donald i jego siostrzeńcy spędzili na Niedźwiedziej Górze, o
czym opowiadał klasyk Barksa.
Słynny kadr z ostatniego rozdziału cyklu Życia i czasów, w którym
czytelnik widzi Sknerusa siedzącego na fotelu w swojej rezydencji jest kopią
kadru z klasyka Barksa, w którym po raz pierwszy pokazano słynnego miliardera.
Warto zwrócić uwagę, że Rosa wręcz idealnie odtworzył szczegóły scenografii
takie jak radio, meble, lampa czy statua.
W komiksie Rosy powracają także dwie postaci znane z pierwszego komiksu z
Sknerusem - lokaj Cezar (nie mylić z bohaterem znanym z
Kaczych opowieści) oraz szofer limuzyny James. Ich występ w obu
komiksach jest niewielki, ale jest to jeden z elementów świadczących o
niezwykłej szczegółowości Rosy.
Spora część Najbogatszego kaczora świata rozgrywa się w limuzynie
Sknerusa, a w trakcie przebywania w niej słynny miliarder ma dość nietypowy
strój. Jak można się domyślać, oba elementy pochodzą z klasycznego komiksu
Barksa.
Kolejny tom kolekcji Barksa pojawi się na początku grudnia, a ponownie
będzie on wypełniony komiksami zaliczanymi do najważniejszych w historii
kaczego uniwersum, w tym tytułowymi
Zagubionymi w Andach. W międzyczasie do sprzedaży trafią dwa tomy kolekcji zawierające
wspominane w tekście rozdziały Życia i czasów - Ostatni z klanu McKwaczów
i
Najbogatszy kaczor świata.
Kiedy komiksy Barksa inspiracją twórców innych niż Rosa?
OdpowiedzUsuńCały czas się do tego zabieram, zobaczymy.
UsuńDziś dotarł do mnie Don Rosa "Ostatni z klanu Mc Kwaczów".
OdpowiedzUsuńZamówiony przedpremierowo na allegro, bodajże w Livro. Zabieram się zatem za czytanie...
A KD musialam zamówić w Empiku online... I jutro powinien być. Bo przed chwilą dostalam info, ze przesyłka wysłana.
Usuń