Droga do ŻICSM: Komiksy Barksa inspiracją Rosy
Dla polskiego czytelnika Życie i czasy Sknerusa McKwacza to świetny komiks o Sknerusie. Jednak dla czytelników zagranicznych jest to nie tylko wspaniały komiks, ale dzieło nawiązujące na każdym swym kroku do komiksów Carla Barksa, twórcy Sknerusa. Pracując nad komiksem Rosa przewertował tysiące stron komiksów Barksa i doszukiwał się w nich wszelakich retrospekcji czy wzmianek o przeszłości Sknerusa. Na podstawie nich Rosa stworzył ogólnie ramy historii, a w poszczególnych historiach wielokrotnie nawiązywał do komiksów Barksa. W Polsce Barks jest w miarę dobrze znany, ale nie z długich komiksów z Sknerusem, lecz z ten-pagerów z Donaldem wydawanych w piśmie Kaczor Donald w latach 90..
Dziś chciałbym przedstawić komiksy Barksa, którymi najbardziej zainspirował się Rosa tworząc swoją serię. Komiksy, które warto znać, a co ciekawe wiele z nich można nazwać powstałymi 50 lat wcześniej... sequelami Życia i czasów Sknerusa McKwacza. Nie są to oczywiście wszystkie nawiązania, ponieważ praktycznie na co drugiej stronie komiksu można znaleźć większe lub mniej nawiązanie do twórczości Barksa.
Komiksy zostały ułożone chronologicznie, według daty oryginalnej publikacji, by pokazać przy okazji jak rozwijała się postać Sknerusa w komiksach Barksa.
Wielka niedźwiedzica
Pierwsza historia z Sknerusem opowiada o pobycie Donalda na Niedźwiedziej Górze. W czasie wizyty Sknerus zamierza przetestować Donalda i postraszyć go niedźwiedziem. Rosa postanowił, że 1947 rok, data wydania Wielkiej niedźwiedzicy, będzie końcem jego komiksu. Z tego powodu ostatni, 12. rozdział cyklu rozgrywa się pomiędzy 19., a 20. stroną komiksu Barksa i opowiada o przygodzie Sknerusa i siostrzeńców pomiędzy powrotem z Niedźwiedziej Góry, a świątecznym przyjęciem. Don Rosa nawiązał do wyglądu rezydencji Sknerusa pojawiającej się w komiksie Barksa.
The Old Castle's Secret
W pierwszym swoim występie czytelnik nie mógł zbytnio poznać Sknerusa, inaczej było w drugiej historii - The Old Castle's Secret, opowiadającej o powrocie Sknerusa do swojego rodowego zamku. Osoba znająca ŻiCSM podczas lektury komiksu zauważy ile rzeczy Rosa zaczerpnął z komiksu Barksa. Po pierwsze - w komiksie po raz pierwszy pojawia się zamek McKwaczów. Rosa skopiował wygląd zamku, który pełnił ważną rolę w rozdziałach 1., 5. i 9. cyklu. Po drugie - w komiksie debiutuje Scottie McTerrier, staruszek, który pilnował zamku. W dziele Rosy pojawia się on jako młodzieniec w 9. rozdziale. Po trzecie - detale. Zbroje, cmentarz, podziemne przejście, bagna - wiele lokacji z komiksu Rosy zostało wprost zaczerpniętych z The Old Castle's Secret. Poza tym w tym komiksie po raz pierwszy pojawiają się imiona kilku przodków Sknerusa. Rosa stworzył też sequel komiksu Barksa - List z domu.
Lost in the Andes
Chyba jedyny przypadek w całym ŻiCSM, że Rosa nawiązuje do komiksu w którym nie wystąpił Sknerus. Lost in the Andes opowiada o wyprawie Donalda w poszukiwaniu kwadratowych jaj. Na początku 3. rozdziału ŻICSM Sknerus spotyka naukowca, który odkrył kwadratowe jaja. Jednak uważny czytelnik dostrzeże w komiksie Rosy błąd. Naukowiec wspomina o kwadratowych kurach, choć nie może o nich wiedzieć. Dopiero pod koniec komiksu Barksa Donald i siostrzeńcy dowiadują się, że to kwadratowe kury składają kwadratowe jaja. Rosa w latach 80. narysował sequel komiksu Barksa - Powrót na Równinę Okropności.
Voodoo Hoodoo
Bombie-zombie i klątwa Fula Zuli to kolejna postać i wątek z ŻiCSM wprost zaczerpnięty z komiksu Barksa. Voodoo Hoodoo opowiada o tym, że zombie prześladuje Donalda, ponieważ wygląda jak Sknerus kilkadziesiąt lat temu. W dziele Rosy wątek pełni ważną rolę w rozdziale 11. i został znacząco rozwinięty. Dowiadujemy się dokładnie za co Sknerus został obarczony klątwą, a postać Bombie-zombie przewija się przez cały rozdział 11.
Only A Poor Old Man
5 lat po pierwszym występie Sknerusa ukazał się pierwszy komiks z Sknerusem w roli głównej. Wcześniej Sknerus pojawiał się w komiksach z Donaldem, gdzie zwykle był humorystyczną postacią, starym wujkiem z masą pieniędzy. Historia o kradzieży pieniędzy Sknerusa, czyli Only A Poor Old Man jest komiksem, który po wsze czasy zdefiniowała postać Sknerusa. Strój, wrogowie (Bracia Be), pływanie w pieniądzach, czy też słynne słowa Sknerusa - I made it by being tougher than toughies, and smarter than smarties! And i made it square!. Wszystko to pojawiło się w tym komiksie i zakorzeniło się w popkulturze. Sknerus nigdy wcześniej nie był tak pełnowymiarową postacią. Nie zabrakło też retrospekcji, które później pojawiły się w ŻICSM. Kadr z Klondike w 8. rozdziale ŻiCSM, kadr z Montany w 4. rozdziale, a kadr z hiszpańskim podwodnym skarbem w 11. rozdziale ŻiCSM.
Powrót do Klondike
Według wielu Powrót do Klondike, czyli historyjka w której Sknerus wraz z siostrzeńcami wraca do Klondike i po wielu latach ponownie spotyka Złotkę, jest najsłynniejszym i najlepszym komiksem Barksa. Jest to komiks, który obok Only a Poor Man zdefiniował postać Sknerusa pokazując przeszłość miliardera i po raz pierwszy podkreślił, że Sknerus też serce ma. Najważniejszymi stronami w kontekście komiksu Rosy jest usunięta z pierwotnego wydania scena retrospekcji opowiadająca o kradzieży przez Złotkę Gęsiego Jaja i porwania Złotki przez Sknerusa. W ŻiCSM Rosa nie kopiuje scen z bójki w salonie, lecz opisuje co zdarzyło się wcześniej (przybycie do Klondike i wydobycie Gęsiego Jaja, w rozdziale 8.), znacząco rozwija historię pobytu Złotki u Sknerusa (rozdział 8B), a także pokazuje ich dalsze losy (rozdział 8C). Rosa stworzył też sequel komiksu Barksa - Ostatnia podróż do Dawson. Komiks Barksa został zekranizowany w klasycznych Kaczych Opowieściach.
The Great Steamboat Race i The Fantastic River Race
W 2. rozdziale ŻiCSM Rosa połączył wątki z dwóch niezależnych, ale wydanych w podobnym czasie komiksów Barksa. The Great Steamboat Race opowiada o wyścigu Sknerusa z Horseshoe Hoggem przy okazji Sknerus przypomina niedokończony wyścig Bulaja z Porkerem Hoggem. Natomiast będący promocją jednej z atrakcji Disneylandu, The Fantastic River Race, jest wielką retrospekcją z Sknerusem i Newtoniuszem w roli głównej opowiadającą o wyścigu z Braćmi Be o kontrakt na przewóz złota. W ŻiCSM Rosa zaprezentował co wydarzyło się po obu wydarzeniach. Pierwsza część 2. rozdziału ŻiCSM to rozgrywająca się po kilku latach kontynuacja The Great Steamboat Race, natomiast późniejsza część komiksu rozgrywa się tuż po The Fantastic River Race i opowiada o tym jak Bracia Be postanowili okraść przewożone przez Sknerusa złoto.
Return to Pizen Bluff
Krótka historia Barksa opowiada o poszukiwaniu pozostawionego w Pizen Bluff złota Sknerusa. Rosa wykorzystał motyw Pizen Bluff w dwóch rozdziałach ŻICSM, początkowo na pierwszym kadrze 7. rozdziału, następnie rozwinął wątek w dodatkowym rozdziale 6B.
Hound of the Whiskervilles
Kolejny przykład mieszania przez Rosę wątków z różnych rozdziałów ŻiCSM. Oryginalny komiks Barksa opowiada o poszukiwaniu przez Sknerusa tartanu swojego klanu, który w trakcie wizyty w Szkocji napotyka na psa Wiskerwillów. Rosa w ŻiCSM uczynił z Wiskerwillów głównych wrogów klanu McKwaczów. Wiskierwillowie pojawiają się w 1., 5. i 8. rozdziale.
The Invisible Intruder
Rosa tworząc ŻiCSM nie korzystał tylko z komiksów napisanych przez Barksa. The Invisible Intruder to krótki komiks napisany przez Lockmana opowiadający o wielkim łóżku Sknerusa i tajemniczych odgłosach. Historia rozpoczyna się od retrospekcji z małym Sknerusem. To w tej retrospekcji po raz pierwszy pojawiła się wzmianka, że Sknerus zza młodu był czyścicielem butów. Jak wszyscy doskonale wiedzą, wątek ten pojawił się w 1. rozdziale ŻiCSM.
North of the Yukon
Drugą najbardziej kojarzoną postacią z rozdziałów ŻiCSM rozgrywających się w Klondike i w okolicach jest Śliski Kręt. Jednakże pochodzi on oryginalnie z zupełnie innego komiksu Barksa niż Złotka, a dokładnie z North of the Yukon, opowiadającego o poszukiwaniu potwierdzenia zapłaty kredytu zaciągniętego u Śliskiego Kręta. W komiksie pojawia się retrospekcja, która jest idealnie odwzorowana na początku 9. rozdziału cyklu Rosy.
KONTRPRZYKŁAD: Zaklęta klepsydra
Barks nigdy nie tworzył spójnego uniwersum. Miał rozpiskę z drzewem kaczej rodziny i na oko wplatywał nawiązania do przygód Sknerusa czy to w Klondike, czy to w innych miejscach. Przez to nie wszystko się zgadza w poszczególnych komiksach Barksa i Rosa tworząc ŻiCSM musiał pominąć kilka faktów. Jednak jest jeden komiks, który kompletnie nie pasuje do wizji Rosy - Zaklęta klepsydra, komiks według którego Sknerus zarobił wszystkie pieniędze dzięki magicznej klepsydrze. Historia Barksa jest na tyle specyficzna i dziwna, że 12 lat temu stworzono komiks-ramkę według której jest to tylko historia opowiadana przez Hyzia, Dyzia i Zyzia przy ognisku.
O wszystkich nawiązaniach do komiksów Barksa jakie pojawiły się w Życiu i czasach Sknerusa McKwacza dowiecie się z tekstów Dona Rosy zamieszczonych w zaplanowanej na 7 grudnia nowej edycji komiksu. Natomiast ja ze swojej strony zachęcam was do lektury komiksów Barksa, a także do przekonywania Egmontu (jak i innych wydawnictw) do wydania długich historii Barksa, prawdopodobnie najlepszych komiksów Disneya w historii.
Źródło ilustracji: materiały własne, Inducks
Dziś chciałbym przedstawić komiksy Barksa, którymi najbardziej zainspirował się Rosa tworząc swoją serię. Komiksy, które warto znać, a co ciekawe wiele z nich można nazwać powstałymi 50 lat wcześniej... sequelami Życia i czasów Sknerusa McKwacza. Nie są to oczywiście wszystkie nawiązania, ponieważ praktycznie na co drugiej stronie komiksu można znaleźć większe lub mniej nawiązanie do twórczości Barksa.
Komiksy zostały ułożone chronologicznie, według daty oryginalnej publikacji, by pokazać przy okazji jak rozwijała się postać Sknerusa w komiksach Barksa.
Wielka niedźwiedzica
Pierwsza historia z Sknerusem opowiada o pobycie Donalda na Niedźwiedziej Górze. W czasie wizyty Sknerus zamierza przetestować Donalda i postraszyć go niedźwiedziem. Rosa postanowił, że 1947 rok, data wydania Wielkiej niedźwiedzicy, będzie końcem jego komiksu. Z tego powodu ostatni, 12. rozdział cyklu rozgrywa się pomiędzy 19., a 20. stroną komiksu Barksa i opowiada o przygodzie Sknerusa i siostrzeńców pomiędzy powrotem z Niedźwiedziej Góry, a świątecznym przyjęciem. Don Rosa nawiązał do wyglądu rezydencji Sknerusa pojawiającej się w komiksie Barksa.
The Old Castle's Secret
W pierwszym swoim występie czytelnik nie mógł zbytnio poznać Sknerusa, inaczej było w drugiej historii - The Old Castle's Secret, opowiadającej o powrocie Sknerusa do swojego rodowego zamku. Osoba znająca ŻiCSM podczas lektury komiksu zauważy ile rzeczy Rosa zaczerpnął z komiksu Barksa. Po pierwsze - w komiksie po raz pierwszy pojawia się zamek McKwaczów. Rosa skopiował wygląd zamku, który pełnił ważną rolę w rozdziałach 1., 5. i 9. cyklu. Po drugie - w komiksie debiutuje Scottie McTerrier, staruszek, który pilnował zamku. W dziele Rosy pojawia się on jako młodzieniec w 9. rozdziale. Po trzecie - detale. Zbroje, cmentarz, podziemne przejście, bagna - wiele lokacji z komiksu Rosy zostało wprost zaczerpniętych z The Old Castle's Secret. Poza tym w tym komiksie po raz pierwszy pojawiają się imiona kilku przodków Sknerusa. Rosa stworzył też sequel komiksu Barksa - List z domu.
Lost in the Andes
Chyba jedyny przypadek w całym ŻiCSM, że Rosa nawiązuje do komiksu w którym nie wystąpił Sknerus. Lost in the Andes opowiada o wyprawie Donalda w poszukiwaniu kwadratowych jaj. Na początku 3. rozdziału ŻICSM Sknerus spotyka naukowca, który odkrył kwadratowe jaja. Jednak uważny czytelnik dostrzeże w komiksie Rosy błąd. Naukowiec wspomina o kwadratowych kurach, choć nie może o nich wiedzieć. Dopiero pod koniec komiksu Barksa Donald i siostrzeńcy dowiadują się, że to kwadratowe kury składają kwadratowe jaja. Rosa w latach 80. narysował sequel komiksu Barksa - Powrót na Równinę Okropności.
Voodoo Hoodoo
Bombie-zombie i klątwa Fula Zuli to kolejna postać i wątek z ŻiCSM wprost zaczerpnięty z komiksu Barksa. Voodoo Hoodoo opowiada o tym, że zombie prześladuje Donalda, ponieważ wygląda jak Sknerus kilkadziesiąt lat temu. W dziele Rosy wątek pełni ważną rolę w rozdziale 11. i został znacząco rozwinięty. Dowiadujemy się dokładnie za co Sknerus został obarczony klątwą, a postać Bombie-zombie przewija się przez cały rozdział 11.
Only A Poor Old Man
5 lat po pierwszym występie Sknerusa ukazał się pierwszy komiks z Sknerusem w roli głównej. Wcześniej Sknerus pojawiał się w komiksach z Donaldem, gdzie zwykle był humorystyczną postacią, starym wujkiem z masą pieniędzy. Historia o kradzieży pieniędzy Sknerusa, czyli Only A Poor Old Man jest komiksem, który po wsze czasy zdefiniowała postać Sknerusa. Strój, wrogowie (Bracia Be), pływanie w pieniądzach, czy też słynne słowa Sknerusa - I made it by being tougher than toughies, and smarter than smarties! And i made it square!. Wszystko to pojawiło się w tym komiksie i zakorzeniło się w popkulturze. Sknerus nigdy wcześniej nie był tak pełnowymiarową postacią. Nie zabrakło też retrospekcji, które później pojawiły się w ŻICSM. Kadr z Klondike w 8. rozdziale ŻiCSM, kadr z Montany w 4. rozdziale, a kadr z hiszpańskim podwodnym skarbem w 11. rozdziale ŻiCSM.
Powrót do Klondike
Według wielu Powrót do Klondike, czyli historyjka w której Sknerus wraz z siostrzeńcami wraca do Klondike i po wielu latach ponownie spotyka Złotkę, jest najsłynniejszym i najlepszym komiksem Barksa. Jest to komiks, który obok Only a Poor Man zdefiniował postać Sknerusa pokazując przeszłość miliardera i po raz pierwszy podkreślił, że Sknerus też serce ma. Najważniejszymi stronami w kontekście komiksu Rosy jest usunięta z pierwotnego wydania scena retrospekcji opowiadająca o kradzieży przez Złotkę Gęsiego Jaja i porwania Złotki przez Sknerusa. W ŻiCSM Rosa nie kopiuje scen z bójki w salonie, lecz opisuje co zdarzyło się wcześniej (przybycie do Klondike i wydobycie Gęsiego Jaja, w rozdziale 8.), znacząco rozwija historię pobytu Złotki u Sknerusa (rozdział 8B), a także pokazuje ich dalsze losy (rozdział 8C). Rosa stworzył też sequel komiksu Barksa - Ostatnia podróż do Dawson. Komiks Barksa został zekranizowany w klasycznych Kaczych Opowieściach.
The Great Steamboat Race i The Fantastic River Race
W 2. rozdziale ŻiCSM Rosa połączył wątki z dwóch niezależnych, ale wydanych w podobnym czasie komiksów Barksa. The Great Steamboat Race opowiada o wyścigu Sknerusa z Horseshoe Hoggem przy okazji Sknerus przypomina niedokończony wyścig Bulaja z Porkerem Hoggem. Natomiast będący promocją jednej z atrakcji Disneylandu, The Fantastic River Race, jest wielką retrospekcją z Sknerusem i Newtoniuszem w roli głównej opowiadającą o wyścigu z Braćmi Be o kontrakt na przewóz złota. W ŻiCSM Rosa zaprezentował co wydarzyło się po obu wydarzeniach. Pierwsza część 2. rozdziału ŻiCSM to rozgrywająca się po kilku latach kontynuacja The Great Steamboat Race, natomiast późniejsza część komiksu rozgrywa się tuż po The Fantastic River Race i opowiada o tym jak Bracia Be postanowili okraść przewożone przez Sknerusa złoto.
Return to Pizen Bluff
Krótka historia Barksa opowiada o poszukiwaniu pozostawionego w Pizen Bluff złota Sknerusa. Rosa wykorzystał motyw Pizen Bluff w dwóch rozdziałach ŻICSM, początkowo na pierwszym kadrze 7. rozdziału, następnie rozwinął wątek w dodatkowym rozdziale 6B.
Hound of the Whiskervilles
Kolejny przykład mieszania przez Rosę wątków z różnych rozdziałów ŻiCSM. Oryginalny komiks Barksa opowiada o poszukiwaniu przez Sknerusa tartanu swojego klanu, który w trakcie wizyty w Szkocji napotyka na psa Wiskerwillów. Rosa w ŻiCSM uczynił z Wiskerwillów głównych wrogów klanu McKwaczów. Wiskierwillowie pojawiają się w 1., 5. i 8. rozdziale.
The Invisible Intruder
Rosa tworząc ŻiCSM nie korzystał tylko z komiksów napisanych przez Barksa. The Invisible Intruder to krótki komiks napisany przez Lockmana opowiadający o wielkim łóżku Sknerusa i tajemniczych odgłosach. Historia rozpoczyna się od retrospekcji z małym Sknerusem. To w tej retrospekcji po raz pierwszy pojawiła się wzmianka, że Sknerus zza młodu był czyścicielem butów. Jak wszyscy doskonale wiedzą, wątek ten pojawił się w 1. rozdziale ŻiCSM.
North of the Yukon
Drugą najbardziej kojarzoną postacią z rozdziałów ŻiCSM rozgrywających się w Klondike i w okolicach jest Śliski Kręt. Jednakże pochodzi on oryginalnie z zupełnie innego komiksu Barksa niż Złotka, a dokładnie z North of the Yukon, opowiadającego o poszukiwaniu potwierdzenia zapłaty kredytu zaciągniętego u Śliskiego Kręta. W komiksie pojawia się retrospekcja, która jest idealnie odwzorowana na początku 9. rozdziału cyklu Rosy.
KONTRPRZYKŁAD: Zaklęta klepsydra
Barks nigdy nie tworzył spójnego uniwersum. Miał rozpiskę z drzewem kaczej rodziny i na oko wplatywał nawiązania do przygód Sknerusa czy to w Klondike, czy to w innych miejscach. Przez to nie wszystko się zgadza w poszczególnych komiksach Barksa i Rosa tworząc ŻiCSM musiał pominąć kilka faktów. Jednak jest jeden komiks, który kompletnie nie pasuje do wizji Rosy - Zaklęta klepsydra, komiks według którego Sknerus zarobił wszystkie pieniędze dzięki magicznej klepsydrze. Historia Barksa jest na tyle specyficzna i dziwna, że 12 lat temu stworzono komiks-ramkę według której jest to tylko historia opowiadana przez Hyzia, Dyzia i Zyzia przy ognisku.
O wszystkich nawiązaniach do komiksów Barksa jakie pojawiły się w Życiu i czasach Sknerusa McKwacza dowiecie się z tekstów Dona Rosy zamieszczonych w zaplanowanej na 7 grudnia nowej edycji komiksu. Natomiast ja ze swojej strony zachęcam was do lektury komiksów Barksa, a także do przekonywania Egmontu (jak i innych wydawnictw) do wydania długich historii Barksa, prawdopodobnie najlepszych komiksów Disneya w historii.
Źródło ilustracji: materiały własne, Inducks
Może jeśli ŻICSM sprzeda się dobrze, to Egmont wyda tom komiksów Barksa, bo na innych wydawców ja bym póki co nie liczył. Ale to tylko moje przemyślenia.
OdpowiedzUsuńŚwietny tekst! Dzieki :)
OdpowiedzUsuń